آکادمی پله به پله

پله کست

معرفی جامع زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)

گسترش روز افزون تکنولوژی و افزایش تقاضا برای نیرو متخصص برنامه نویسی فرانت اند، مخاطبین زیادی را به سمت یادگیری برنامه نویسی فرانت اند سوق داده است؛ آموختن این حوزه مستلزم تسلط به زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) میباشد. ما در این مقاله از پله به پله قصد داریم تا شما را با انواع زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) که هر روز بر محبوبیت آن افزوده می شود، آشنا کنیم. اگر به دنبال شروع آموختن این مهارت هستید و یا می خواهید دانش خود را در این زمینه ارتقا دهید می توانید با توجه به سطح خود در دوره برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)  پله به پله شرکت کنید. آکادمی پله به پله این دوره پروژه محور را به همراه اساتید مطرح و پشتیبان های متخصص در قالب آموزش های ویدئویی از مفاهیم مبتدی زبان برنامه نویسی فرانت اند شروع کرده و تا مراحل پیشرفته با شما همراه است.

زبان های برنامه نویسی فرانت اند

در مقاله «برنامه نویسی فرانت اند چیست» توضیح دادیم که برنامه نویسی فرانت اند یا سمت کاربر، به طراحی تمام مواردی می پردازد که توسط کاربر قابل مشاهده است. ما می توانیم در دنیای گسترده فرانت اند، از زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) مختلفی برای کدنویسی استفاده کنیم. این زبان های فرانت اند که در ادامه به توضیح مختصر آنها می پردازیم، به صورت مستمر به روز رسانی شده و هر کدام وظیفه خاصی را در صفحه وب بر عهده دارند. بین زبان های توسعه فرانت اند که در این مقاله توضیح می دهیم، یادگیری و تسلط به HTML، CSS و جاوا اسکریپت ضروری بوده و جز مقدمات یادگیری برنامه نویسی فرانت اند محسوب می شوند.

انواع زبان های برنامه نویسی فرانت اند

زبان HTML

برخلاف تفکر رایج افراد مبتدی، HTML نه یکی از زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)، بلکه یک زبان نشانه گذاری است. زبان های نشانه گذاری به کمک اجزا و نشانه هایی با کاربرد مشخص، عناصر یک صفحه وبسایت را از یکدیگر جدا می کنند تا مرورگر بتواند بخش های مختلف برگه وبسایت را درک کند و برای مخاطب به نمایش بگذارد. زبان HTML که برگرفته از عبارت «Hyper Text Markup Language» می باشد، با استفاده از المان هایی به نام تگ، در ساخت قالب کلی برنامه های تحت وب مورد استفاده قرار میگیرد. در واقع بین زبان های توسعه فرانت اند، از  HTML برای ایجاد اسکلت وبسایت مانند متن، تیتر، عکس، جدول و.. استفاده می گردد. 

این زبان نشانه گذاری از سال 1991 ایجاد شده است و با هدف افزایش رضایت مخاطبین خود  به صورت مستمر به روز رسانی شده و توسعه یافته است. در نتیجه این تغییرات، امروزه آخرین نسخه آن با نام HTML5، با وجود پارامتر های مثبتی که دارد مورد استفاده برنامه نویسان قرار می گیرد. شاید فکر کنید یادگیری این زبان نشانه گذاری فقط برای طراحان و توسعه دهندگان فرانت اند ضروری است، اما خوب است بدانید که این زبان برای متخصصین حوزه سئو جهت بررسی بهتر ساختار سایت نیز کاربرد دارد. اگر تمایل دارید یادگیری زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) را از نقطه ای آغاز کنید، اولین گام برای شما یادگیری و درک مفاهیم کلیدی HTML است. برای این منظور می توانید در دوره برنامه نویسی فرانت اند مقدماتی آکادمی پله به پله شرکت نموده و ظرف مدت حدود 2.5 ماه، زبان های HTML، CSS و جاوا اسکریپت را به صورت تئوری و پروژه محور و در کنار بهترین اساتید بیاموزید و در انتهای دوره با دریافت مدرک معتبر به عنوان برنامه نویس فرانت وارد این حوزه پر تقاضا گردید.

مزایا:

  • یادگیری HTML بین زبان های توسعه فرانت اند بسیار ساده و شیرین است. به طوری که اگر هیچ اطلاعاتی در این خصوص نداشته باشید هم، می توانید در مدت یک ماه آن را یاد گرفته و با تمرین و تکرار مستمر به آن مسلط شوید.
  • زبانHTML  دارای قابلیت اجرا و پیاده سازی در تمام مرورگر ها می باشد.
  • منبع کدهای این زبان نشانه گذاری به صورت رایگان در دسترس عموم قرار دارد، که در اصطلاح به آن متن باز یا open source گفته می شود. این موضوع، به یادگیری بهتر زبان HTML، پیدا کردن اشکالات، مدیریت و ایجاد تغییرات دلخواه هنگام کدنویسی کمک می کند.

معایب:

  • HTML زبانی استاتیک است، به این معنی که به تنهایی هیچ گونه پویایی و حرکتی ندارد. البته ما برای ایجاد فاکتور پویایی از زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) دیگری مانند CSS، که در ادامه مقاله به آنها پرداختیم، استفاده می کنیم.
  •  پشتیبانی این زبان گاهی در مرورگر های قدیمی دچار مشکل است که میتوانید این ضعف را به سادگی و با ارتقا مرورگر خود رفع نمایید.

زبان CSS

تصور کنید که اجزا مورد نیاز وبسایت خود را با استفاده از HTML طراحی کرده اید؛ حال زمان تبدیل این صفحه بی روح و ساده به برگه ای گیرا و مخاطب پسند فرا رسیده است. در بین زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)، این استایل دهی که می تواند شامل تنظیم فونت، ایجاد تصویر پس زمینه، رنگ بندی، تشکیل حاشیه و کادر باشد از طریق زبان نشانه گذاری CSS که مخفف «Cascading Style Sheets» است، انجام می شود. در واقع CSS را می توان مکمل و دستیاری کمکی برای HTML در نظر گرفت، که توسط المان های مختلف، لباسی زیبا بر اسکلت سایت پوشانده و صفحه وب را به بستری دل نشین برای جلب نظر کاربر و افزایش بازدید سایت تبدیل کند.

 این زبان نشانه گذازی از سال 1996 رونمایی شده و امروزه استفاده از به روزترین نسخه آن یعنی، CSS3 به حداکثر خود رسیده است. این نسخه برپایه ماژول هایی است که پیوسته توسعه می یابد. یادگیری CSS علاوه بر اینکه برای علاقه مندان این حوزه واجب است، می تواند در ایجاد استایل موردپسند طراحان سایت وردپرسی مفید باشد. پیشنهاد ما این است در مسیر یادگیری زبان های فرانت اند، زبان نشانه گذاری CSS را پس از تسلط به HTML در اولویت قرار دهید.

مزایا:

  • حتما دقت کرده اید که صفحات وبسایت در نسخه های مختلف لپ تاپ، گوشی و تبلت بدون ایجاد اختلال و متناسب با آن بستر به مخاطب نمایش داده می شود. این ویژگی که ریسپانسیو نام دارد، توسط طراحان به صورت مجزا طراحی می شود. به همین دلیل طراحی نسخه های ریسپانسیو کاری زمان بر است اما توسط فریم ورک هایی که برای CSS تعیین شده است، این کار بسیار ساده و سریع صورت میگیرد.
  •  همانطور که برای رفتن از خانه به دانشگاه، ده ها راه مقابلتان قرار دارد، انجام و اجرای یک طرح در فرانت اند از روش های مختلفی امکان پذیر است؛ برخی از این روش ها توسط کدهای طولانی و تکراری انجام می شود که هم در سرعت و هم سئو وبسایت تاثیراتی منفی دارد. کدنویسی CSS از این تکرار جلوگیری کرده و با استفاده از کدهای کوتاه و تمیزی که در اختیار شما قرار می دهد، در بهینه سازی موتورهای جست و جو تاثیر مثبت می گذارد.
  • در این زبان نشانه گذاری شما می توانید تصاویر انیمیشنی جالب به وبسایت خود اضافه کنید.

معایب:

  • با وجود آپدیت های دائمی، احتمال دارد گاهی در مرورگر های مختلف کدهای CSS متفاوت نمایش داده شوند.
  • متن باز بودن این زبان، علاوه بر مزایایی که دارد می تواند به دلیل تغییرات ناخواسته روند کار برنامه نویس را دچار اختلال کند.

زبان JavaScript (جاوا اسکریپت)

لحظه ای که در یک وبسایت با کلیک کردن روی دکمه خرید وارد صفحه درگاه پرداخت می شوید و یا زمانی که فرمی را از طریق وبسایت ارسال می کنید را به یاد دارید؟ این سوال نمونه ای شفاف برای آموختن مفهوم جاوا اسکریپت است. زبان JavaScript که معمولا به شکل مخفف  JS نشان داده می شود، یکی از انواع زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) است که با استفاده از آن به صفحات وب خود جان می دهیم تا حالتی پویا پیدا کند. این زبان برنامه نویسی فرانت اند که محبوب ترین زبان برنامه نویسی سال 2018 معرفی شده است، به نوعی یک آچار فرانسه واقعی است و علاوه بر اینکه در طراحی و توسعه وبسایت کاربرد دارد، در طراحی اپلیکیشن های موبایل، دکستاپ و گسترش بازی های اینترنتی نیز مورد استفاده قرار می گیرد. اسلایدر های عکس در وبسایت، به روز رسانی های خودکار و فرم های تعاملی نمونه هایی از این زبان توسعه فرانت اند می باشند. 

باتوجه به اینکه این زبان از زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)، تا امروز کاربردی ترین زبان برنامه نویسی شناخته شده است، اگر می خواهید در زمینه زبان های توسعه فرانت اند، بک اند و مهندسی نرم افزار فعالیت کنید لازم است به آن مسلط باشید. پیش نیاز یادگیری جاوا اسکریپت، یادگیری زبان های نشانه گذاری ذکر شده می باشد. زبان جاوا اسکریپت دارای چهارچوب هایی مشخصی می باشد که ما آنها را به عنوان کتابخانه و فریم ورک هایی با نام ها و عملکرد متفاوت می شناسیم؛ این چهارچوب ها به ما در سهولت کد نویسی و ساده شدن توسعه پردازش ها کمک میکند. در ادامه مقاله برخی از فریمورک ها و کتابخانه ها را برایتان شرح داده ایم.

مزایا:

  • اکثر مرورگر ها از این زبان برنامه نویسی فرانت اند حمایت می کنند.
  • تسلط به جاوا اسکریپت با توجه به کاربرد آن در بخش های مختلف برنامه نویسی، می تواند فرصت های شغلی خوبی را برایتان ایجاد کند.
  • با توجه به فریم ورک هایی که دارد، سرعت کدنویسی را افزایش داده و باعث صرفه جویی در زمانتان می شود.
  • نسبت به یادگیری سایر زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) ساده تر است.
  • سرعت وبسایت، یکی از فاکتور های مهم در ورود و نگهداری مخاطب وبسایت است. زبان برنامه نویسی فرانت اند جاوا اسکریپت با توجه به حجم سبک خود، سرعت بارگیری وبسایت را در حد خوبی نگه می دارد.

معایب:

  • در بین زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)، یافتن خطا و رفع آن در زبان جاوا اسکریپت نسبتا مشکل است.
  • ممکن است در دستگاه های مختلف دچار ناسازگاری هایی باشد.
  • با توجه به اینکه حفظ امنیت وبسایت، امری واجب می باشد، در استفاده برخی المان های جاوا اسکریپت محدودیت ایجاد می شود.
  • با توجه به محبوبیت بالای این زبان، احتمال اینکه مورد توجه هکرها باشد، بیشتر است.

زبان React (ری اکت)

یکی از چند کتابخانه متن باز جاوا اسکریپت و یکی از مهارت های برنامه نویس فرانت اند که باید با آن آشنایی داشته باشد، ری اکت یا  Reactمی باشد که بر حوزه ساخت روابط کاربری برای افزایش رضایت مخاطبین تمرکز دارد. این زبان از زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)، علاوه بر اینکه در طراحی و توسعه اپلیکیشن های تک صفحه ای«Single Page Application» که بدون نیاز به بارگیری مجدد، تغییرات را در سایت اعمال می کنند، استفاده می شود، در ایجاد سیستم های مدیریت محتوا و طراحی بخش های مختلف سایت نیز کاربرد دارد. می توان گفت React، در بین زبان های فرانت اند، نمونه ای بی رقیب برای توسعه روابط کاربری است. 

جالب است بدانید این زبان برنامه نویسی فرانت اند، ابتدا توسط توسعه دهندگان فیس بوک برای استفاده خصوصی کمپانی خودشان طراحی شد؛ اما پس از مدتی طراحی نسخه های جدید تبدیل به کتابخانه ای همگانی و محبوب شد. React Js، آن نسخه ای از این زبان فرانت اند است که برای طراحی نسخه های وبسایت و React Native در طراحی و توسعه نسخه های Android و IOS مورد استفاده قرار می گیرند. اگر باتوجه به توضیحات علاقه مند به یادگیری این زبان زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) شده اید، باید به عنوان پیش نیاز به سطح معقول و حرفه ای از HTML، CSS و JavaScript مسلط باشید و سپس در دوره های مرتبطی مانند دوره آموزش ری اکت (React Js) مجموعه پله به پله شرکت نمایید تا بتوانید این زبان مهم از زبان های توسعه فرانت اند را به صورت اصولی و از پایه و در کنار بهترین استاتید و راهنماها فرا گیرید.

مزایا:

  • یکی از مهم ترین ویژگی های این زبان برنامه نویسی فرانت اند، قابلیت ادغام آن با سایر کتابخانه ها و فریم ورک های جاوا اسکریپت است.
  • سرعت بالای این زبان فرانت اند که نتیجه حجم کم آن است، در سئو سایت اهمیت ویژه ای دارد.
  • فرآیند نوشتن اجزا در این زبان ساده است.
  • این زبان از زبان های توسعه فرانت اند، امکان یافتن خطا و رفع آن را در محیط وب آسان می کند.

معایب:

  • نیاز به بروز رسانی های متعدد یکی از معایب این زبان برنامه نویسی فرانت اند می باشد.
  • بازبینی کدها در پروژه هایی با مقیاس وسیع میتواند سخت باشد و حجم را بالا ببرد. این موضوع در سرعت سایت پارامتری منفی محسوب میشود.

زبانjQuery (جی کوئری)

یکی از رایج ترین کتابخانه های متن باز جاوا اسکریپت که در کمپانی های شناخته شده ای نظیر گوگل و مایکرو سافت مورد استفاده قرار میگیرد،jQuery  است .این زبان در بین زبان زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)، با هدف ایجاد تعامل و ساده سازی بین کدهای HTML و جاوا اسکریپت طراحی شده است. این زبان فرانت اند از نوشتن کدهای طولانی جلوگیری کرده و با کاهش تعداد کدهای به کار رفته سبب ساده شدن کار و رهایی از پیچیدگی می شود. متحرک سازی، رسیدگی به رخدادهایی که در مرورگر رخ میدهد، پاسخ به تعاملات مخاطب و پیمایش اسناد HTML از جمله کاربرد های این زبان توسعه فرانت اند می باشد.

مزایا:

  • کدهای به کار رفته در این زبان توسعه فرانت اند نسبت به جاوا اسکریپت، کوتاه تر است.
  • سرعت این کتابخانه با توجه به حجم آن بسیار مناسب است و دیگر نیاز نیست نگران کاربرانی که اتصال اینترنت ضعیف تر دارند، باشیم.

معایب:

  • کارهای پیچیده ای در خصوص کار با این زبان برنامه نویسی فرانت اند وجود دارد، که برای انجام آنها باید درک عمیقی از جاوا اسکریپت داشته باشید.
  • به روز رسانی های متعدد این زبان برنامه نویسی فرانت اند، باعث بروز ناسازگاری هایی با نسخه های قبل می شود. با این شرایط باید به روز رسانی به شکل دستی توسط خودتان انجام شود.
زبانjQuery (جی کوئری)

زبان Angular (انگولار)

انگولار، یکی از فریم ورک های همیشه در حال رشد زبان فرانت اند جاوا اسکریپت است. در میان زبان زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)، انگولار برای توسعه برنامه های کاربردی تک صفحه ای SPA و ایجاد ساختار وب اپلیکیشن های پویا مورد استفاده قرار می گیرد. درست است که این زبان برنامه نویسی ابتدا توسط دو توسعه دهنده زبان های فرانت اند که از شهرت زیادی برخوردار نبودند ایجاد شده اما با توجه به واگذاری آن به شرکت گوگل در حال حاضر از اعتبار بسیار بالایی برخوردار است و در بین برنامه نویسان یکی از زبان های توسعه فرانت اند محبوب محسوب می شود. اگر انعطاف پذیری زبان های برنامه نویسی برایتان فاکتوری مهم است، حتما آموزش پروژه محور این زبان برنامه نویسی فرانت اند را پس از تسلط به مفاهیم HTML، CSS و JavaScript در برنامه خود قرار دهید. البته یادگیری Angular نسبت به کتابخانه هایی مانند React سخت تر است و به زمان بیشتری برای یادگیری و تسلط به آن نیاز است.

مزایا:

  • پشتیانی این زبان فرانت اند توسط شرکت گوگل انجام می شود، همین موضوع اعتبار و امنیت انگولار را بالا میبرد.
  • این زبان برنامه نویسی فرانت اند، انعطاف پذیری بالایی دارد و  امکان اجرا پروژه ها را در پلتفرم های مختلف فراهم میکند.

معایب:

  • یادگیری انگولار، نیاز به دانش پیشین دارد.
  • هر فریمورک شامل تعدادی کتابخانه است؛ وجود کتابخانه های متنوع و متعدد این زبان برنامه نویسی ممکن است تاثیر منفی در سئو سایت بگذارد.
  • آپدیت های متعدد این زبان فرانت اند، ممکن است در مواردی سبب سردرگمی طراح و توسعه دهنده وب بشود.

زبان Vue (ویو)

یکی از متنوع ترین فریم ورک های جاوا اسکریپت که در روابط کاربری و ساخت اپلیکیشن های تک صفحه ای تحت وب برای ایجاد فضای گرم و دل انگیز مخاطب کاربرد دارد، زبان برنامه نویسی فرانت اند Vue است. شما می توانید از این زبان فرانت اند در پروژه هایی که مقیاس وسیع دارند هم استفاده کنید. درست است که این فریم ورک در بین زبان زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) حامیانی هم چون فیس بوک و گوگل ندارد، اما شرکت های به نامی مانند شیائومی و علی بابا از آن استفاده می کنند.

مزایا:

  • زبان برنامه نویسی Vue دارای سایت جامعی است که می توانید پاسخ همه سوالات و ابهاماتتان را در آن مطالعه کنید؛ این مستندات علاوه بر جامع بودن به شکلی ساده و قابل فهم بیان شده اند.
  • یادگیری این زبان توسعه فرانت اند، بسیار ساده است. بنابراین، شما می توانید در حداکثر 3 ماه به آن مسلط شوید و پروژه هایی با اندازه متوسط طراحی کنید.
  • بزرگ ترین مزیت این زبان، امکان انتقال کدها به پروژه های دیگر است.

معایب:

  • برای تسلط به این زبان، آشنایی با مفاهیم زبان های شی گرا اهمیت دارد و ممکن است درک این مفاهیم در مراحل اول برای افراد سخت باشد.
  • یکی از مواردی که اعتماد ما را به استفاده از یک زبان فرانت اند جلب می کند، تعداد شرکت های معتبری است که از آن زبان استفاده می کنند. با توجه به اینکه کمپانی شناخته شده ای از زبان Vue در توسعه وب خود استفاده نمی کند، هنوز اعتبار کافی برای استفاده حداکثری برنامه نویسان را در بین زبان های فرانت اند دریافت نکرده است.

زبان TypeScript (تایپ اسکریپت)

تایپ اسکریپت، یکی از زبان زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) بدون محدودیت است که در زیر مجموعه های جاوا اسکریپت قرار دارد. این زبان فرانت اند، می تواند به ما در طراحی و توسعه پروژه های بزرگ تحت وب از طریق فرآیندهایی ساده کمک کند. پشتیبانی تایپ اسکریپت، توسط شرکت ماکروسافت انجام می شود. نتیجه این حمایت، افزایش محبوبیت و کاربرد این زبان برنامه نویسی فرانت اند است.

مزایا:

  • در این زبان توسعه فرانت اند، می توان خطا ها را قبل از اجرا تشخیص داد؛ این موضوع فرآیند رفع خطا را کاهش داده و سرعت ما را بیشتر میکند.
  • کدنویسی در این روش ساده است.
  • با کمک این مورد از زبان های فرانت اند، می توانیم از ویژگی های پیشرفته ای در برنامه های تحت وب استفاده کنیم.

معایب:

  • برای استفاده از این زبان توسعه فرانت اند، باید پیوسته با جاوا اسکریپت تعامل داشته باشید. این موضوع گاهی فرآیند کدنویسی را دچار مشکل می کند.
  • تایپ اسکریپت زبان نسبتا جوانی است، به این واسطه از تمام کتابخانه ها و مرورگرها پشتیبانی نمی کند. این موضوع، باعث زحمت بیشتر برنامه نویس می شود و تمایل به استفاده از آن را در بین زبان های توسعه فرانت اند کاهش می دهد.

زبان Swift (سوئیفت)

زبان سوئیفت در بین زبان زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End)، از جوان ترین زبان ها می باشد و در تولید محصولات شرکت Apple و توسعه IOS و MacOS مورد استفاده قرار می گیرد. زبان Swift با توجه به اختصاصی بودنش، از ترکیب زبان های مختلفی برای رفع نیازهای محصولات این شرکت ایجاد شده است. اولین ایده های این زبان برنامه نویسی در سال 2010 مطرح شد، اما به طور رسمی از سال 2014 مورد استفاده شرکت Apple قرار گرفت و پیوسته نسخه های آپدیتی از آن ارائه شد.

مزایا:

  • در این زبان برنامه نویسی فرانت اند، برای جلوگیری از بروز خطا روش های ساده و البته کوتاهی وجود دارد.
  • همانطور که گفتیم امنیت داده ها موضوع بسیار مهمی است که در این زبان توسعه فرانت اند، با امکان رمزگذاری داده ها فراهم شده است.

معایب:

  • این زبان برنامه نویسی با توجه به سابقه فعالیت کمی که دارد، هنوز بین تمام افراد علاقه مند شناخته نشده است.
  • آپدیت های دائمی این زبان فرانت اند، در کنار مزایایی که دارد، به علت عدم پشتیبانی از نسخه های قبل مشکل ساز می باشد.

سخن آخر:

قطعا تا اینجا متوجه شده اید، برنامه نویسی فرانت اند یکی از حوزه هایی است که پیوسته دستخوش تغییرات زیادی قرار می گیرد. ما در این مقاله به معرفی 9 مورد از مهمترین زبان های برنامه نویسی فرانت اند (Front-End) پرداختیم و سعی کردیم با مطرح کردن کاربرد، مزیت و معایب هر کدام از زبان های فرانت اند، مسیر یادگیری شما را هموار کنیم. حالا وقت این رسیده است که باتوجه به سطح معلومات و علاقه مندیتان شروع به آموختن کنید. ما در کامنت های این مقاله پاسخ تمام ابهامات و سوالاتی که برایتان ایجاد شده است را در کمترین زمان ممکن، میدهیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا