آکادمی پله به پله

پله کست

انکرتکست

انکر تکست (Anchor text) یا عنوان لینک در سئو و انواع آن

همان‌طور که می‎‌دانیم یکی از مهم‌ترین عوامل برای بهینه‌سازی موتورهای جستجو، لینک‌سازی می‌باشد. در واقع لینک‌ها جریان یک وب‌سایت هستند و وجود لینک‌ها بین صفحات مختلف وب‌سایت و یا بین وب‌سایت‌های مختلف باعث افزابش ارزش و ارتقای رتبه‌بندی صفحات وب‌سایت می‌گردد. ما با استفاده از انکر تکست‌ها یا متن لنگر، یک لینک در محتوای وب‌سایت ایجاد می‌کنیم و در واقع انکر تکست‌ها به‌عنوان نقشه راه در لینک‌سازی وب‌سایت عمل می‌کنند. در این مقاله ما به بررسی تمام نکات مربوط به انکر تکست پرداخته‌ایم. برای استفاده صحیح از انکر تکست‌ها در لینک‌سازی مقالات خود، می‌توانید در دوره آموزش سئو آکادمی پله‌به‌پله شرکت نموده تا با تمامی انواع انکر تکست و موارد استفاده از آن به‌صورت عملی و دقیق آشنا شوید و بتوانید به بهترین جایگاه در صفحه نتایج موتورهای جستجو دست یابید.

انکر تکست (Anchor text) چیست؟

انکر تکست یا عنوان لینک، یکی از رایج‌ترین اصطلاحات سئو در لینک‌سازی بوده و عبارت (کلمات یا کاراکترهای) قابل کلیک در متن می‌باشد که با کلیک بر روی آن، ما را به صفحه دیگری از وب‌سایت خودمان و یا صفحات سایر وب‌سایت‌ها هدایت می‌کند و اغلب با رنگ آبی و یا خطی در زیر آن‌ها، از سایر کلمات موجود در متن متمایز می‌شوند. انکر تکست‌ها در صفحه سرپ نیز، عنوان صفحات وبسایت‌ها می‌باشند که قابل کلیک و به رنگ آبی هستند و درصورت یک بار کلیک بر روی آن‌ها، به رنگ بنفش در می‌آیند و نشان‌دهنده این است که آن وب‌سایت را قبلا مشاهده نموده‌اید.

وجود انکر تکست‌ها در متن، به موتورهای جستجو کمک می‌کند که محتوای وب‌سایت را بشناسند و در واقع اگر لینک‌دهی داخلی صفحات وب‌سایت نباشند، موتورهای جستجو نمی‌توانند صفحات جدید ایجاد شده در وب‌سایت را شناسایی نمایند و در نتیجه یکی از عوامل مهم برای الگوریتم‌های گوگل، جهت دستیابی به رتبه و جایگاه برتر در موتورهای جستجو می‌باشند. هم‌چنین انکر تکست‌ها باعث ایجاد یک وب‌سایت با تجربه کاربری بهتر می‌شوند و با هدایت کاربر به سایر صفحات، به سوالات او در حین مطالعه متن پاسخ می‌دهند و در نتیجه میزان بانس ریت را کاهش داده و نرخ تبدیل را بالا می‌برند.

ساختار انکر تکست (Anchor text)

انکر تکست‌ها در متن، جزئی از کدهای HTML مربوط به لینک‌ها می‌باشند که این کد، مجموعه‌ای از تگ a، آدرس URL یک صفحه از وب‌سایت که با کلیک بر روی انکر تکست به آن صفحه هدایت می‌شویم و عنوان لینک یا همان انکر تکست می‌باشد. به عنوان مثال، اگر داخل متن از انکر تکست “سئو محلی” استفاده کرده باشیم، ساختار آن به صورت زیر می‌باشد. 

<a href=http://www.pellebepelle.com/local-seo”> سئو محلی</a>

انواع انکر تکست (Anchor text)

انکر تکست‌ها انواع مختلفی دارند که استفاده صحیح از آن‌ها در متون صفحات وب‌سایت، از عوامل مهم در بهبود سئو سایت خواهد بود. در گذشته و قبل از به‌روزرسانی الگوریتم پنگوئن گوگل، متخصصان سئو تنها از متن‌های لنگر کاملا مشابه با کلمه کلیدی اصلی متن استفاده می‌کردند و با این کار، رتبه نیز می‌گرفتند. اما امروزه استفاده از این روش تاثیر معکوس دارد، از این رو، شناخت انواع انکر تکست‌ها و استفاده به جا از آن‌ها، برای قرارگیری در جایگاه مناسب در صفحه سرپ ضروری می‌باشد. در ادامه به معرفی انواع انکر تکست‌ها پرداخته‌ایم:

انکر تکست مشابه کلمه کلیدی اصلی (Exact-Match Anchor Text)

این نوع انکر تکست، که به آن انکر تکست عینی یا انطباق دقیق نیز گفته می‌شود، با کلمه کلیدی اصلی صفحه‌ای که به آن لینک داده شده است دقیقا مشابه می‌باشد. به عنوان مثال، اگر ما از انکر تکست “اصطلاحات سئو” به صفحه اصطلاحات سئو لینک بدهیم، از انکر تکست مشابه استفاده کرده‌ایم. همان‌طور که گفته شد، استفاده بیش‌از‌حد از این نوع متن لنگر، می‌تواند باعث پنتالتی از سمت گوگل و به خطر انداختن جایگاه صفحه شود. 

انکر تکست عمومی (Generic Anchor Text)

انکر تکست‌های عمومی و یا نامشخص یا صفر، متن‌های غیرمرتبطی هستند که هیچ ارتباطی با موضوع و کلمه کلیدی صفحه‌ای که به آن لینک می‌شوند، ندارند و در گذشته از آن‌ها بیش‌تر استفاده می‌شد اما با توجه به نداشتن تاثیر مطلوب بر سئوی سایت، امروزه استفاده از آن‌ها کاهش یافته است. برخی از انکر تکست‌های عمومی عبارتند از:

  • این‌جا کلیک کنید
  • کلیک کنید
  • بیش‌تر بخوانید
  • اطلاعات بیش‌تر
  • ادامه مطلب

انکر تکست عریان (Naked Anchor Text)

عنوان لینک عریان یا همان URL، استفاده از آدرس سایت به‌صورت خام و بدون استفاده از متن می‌باشد. در این حالت، آدرس صفحه‌ای که می‌خواهیم به آن لینک بدهیم، را به‌صورت مستقیم در داخل محتوا قرار می‌دهیم. این آدرس URL اغلب به رنگ آبی و قابل کلیک می‌باشد. 

به عنوان مثال www.pellebepelle.com یک متن لنگر عریان و فاقد عنوان می‌باشد.

انکر تکست تصویر (Images Anchor Text)

در این نوع از انکر تکست، به جای متن قابل کلیک، از عکس قابل کلیک برای لینک دادن به صفحه مورد نظر استفاده می‌گردد. در این حالت از تگ Alt یا متن جایگزین تصویر، به‌عنوان انکر تکست استفاده می‌شود و با کلیک کردن بر روی تصویر، کاربر به صفحه مورد نظر هدایت می‌شود.

انکر تکست کلمات هم‌خانواده یا مفهومی (LSI Anchor Text)

در این حالت به‌جای استفاده از کلمه کلیدی اصلی، از کلمات کلیدی مشابه و هم‌معنی برای لینک‌دهی استفاده می‌شود. این یکی از بهترین راه‌ها برای داشتن لینک‌دهی طبیعی در وب‌سایت می‌باشد. استفاده از این روش باعث می‌شود که صفحه ما با کیوردها و کوئری‌های زیادی شناخته شود و رتبه بگیرد. به عنوان مثال، اگر از عبارت “ ابزارهای کاربردی بهینه‌سازی صفحات موتورهای جستجو ” به صفحه ” ابزارهای کاربردی سئو ” لینک دهیم، از متن لنگر مفهومی یا مترادف استفاده کرده‌ایم.

انکر تکست نام تجاری برند (Branded Anchor Text)

در این نوع از عنوان لینک، از نام برند و یا نام تجاری مجموعه برای لینک‌دهی استفاده می‌شود. استفاده از انکر تکست برند، برای بالا بردن اعتبار برند و ثبت آن در ذهن کاربر، بیش‌ترین تاثیر را در بین انواع انکر تکست دارد. این نوع از لینک‌دهی، در واقع ایمن‌ترین و بی‌خطرترین نوع لینک‌دهی می‌باشد. در این حالت علاوه‌بر استفاده از نام برند به تنهایی، می‌توان از ترکیب کلمه کلیدی اصلی و نام برند با هم، برای لینک دادن به محتوای مورد نظر استفاده کرد. به‌عنوان مثال اگر با انکر تکست “دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ پله‌به‌پله” به صفحه دوره آموزش دیجیتال مارکتینگ در صفحه آکادمی پله‌به‌پله لینک دهیم، از انکر تکست برند و کلمه کلیدی با هم استفاده کرده‌ایم.

انکر تکست جزئی (Partial-match Anchor Text)

انکر تکست نسبی و یا جزئی، به معنای انکر تکستی است که کلمه کلیدی، جزئی از آن باشد. در واقع در این نوع متن لنگر، از کلمه کلیدی اصلی به همراه کلمات دیگر در کنار آن، استفاده می‌شود. برای مثال انکر تکست “آشنایی با انواع الگوریتم‌های گوگل” برای لینک‌دهی به صفحه “الگوریتم‌های گوگل” نوعی استفاده از انکر تکست جزئی می‌باشد.

انکر تکست طولانی (Long tail Anchor Text)

این نوع انکر تکست، در واقع همان انکر تکست جزئی می‌باشد با این تفاوت که کمی طولانی‌تر است. برای مثال اگر انکر تکست مثال بالا را به صورت “آشنایی با 8 نوع از انواع الگوریتم‌های گوکل و مفاهیم آن‌ها“، تغییر دهیم، در واقع از انکر تکست طولانی استفاده کرده‌ایم.

چطور انکر تکست‌های مناسب داشته باشیم؟

همان‌طور که قبلا نیز گفته شد، استفاده صحیح و به‌جا از انکر تکست‌ها، می‌تواند موجب داشتن جایگاه و رتبه بالا در صفحه نتایح موتورهای جستجو گردد. برای این منظور باید نکاتی را برای نوشتن انکر تکست مناسب رعایت نمود که در ادامه به آن‌ها اشاره نموده‌ایم:

  • استفاده از مجموعه‌ای از انواع متفاوت از انکر تکست‌ها که در بالا به آن‌ها اشاره گردید
  • مطابقت انکر تکست با محتوای صفحه هدف
  • عدم استفاده از انکر تکست‌های عمومی
  • تمایز دادن انکر تکست با سایر کلمات محتوا
  • کوتاه کردن انکر تکست‌های عریان با استفاده از وب‌سایت های موجود برای این منظور
  • استفاده از تگ Alt برای تصاویر
  • استقاده طبیعی از انکر تکست‌ها
  • عدم استفاده زیاد از کلمه کلیدی در انکر تکست‌ها

سخن آخر

با توجه به مطالب گفته شده، انکر تکست نقش مهمی در سئو و بهینه‌سازی صفحات وب‌سایت دارد و استفاده از انواع انکر تکست‌ها جهت طبیعی جلوه دادن لینک‌سازی‌ها برای موتورهای جستجو بسیار مهم می‌باشد. با استفاده از انکر تکست‌های توصیفی و مرتبط، اجتناب از متن انکر تکست تطبیق دقیق یا عینی و استفاده از سایر انواع انکر تکست، صاحبان کسب‌و‌کار‌ها می‌توانند سئوی وب‌سایت خود را بهبود بخشند و ترافیک بیش‌تری را به صفحات خود هدایت کنند و هم‌چنین محتوای وب‌سایت را برای کاربران ارزشمندتر و جذاب‌تر نمایند.

برچسب ها:

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Scroll to Top
اسکرول به بالا